25 Luty 2014

Po co budować Wóz dla Pana Jagannatha ?

Wpisano przez: admin under: Aktualności; Budujemy wóz dla Pana Jagannatha .

I. Po co budować Wóz dla Pana Jagannatha ?

Zacznijmy zatem od samego początku. Festiwal Ratha Yatra to niezwykłe przedsięwzięcie mające na celu szerzenie chwał Pan Kryszny. To Festiwal, w którym wszyscy odnoszą korzyść duchową zarówno organizatorzy pełniący służbę oddania dla Najwyższego Pana jak i odwiedzający go goście, którzy mogą doświadczyć duchowej atmosfery tego wydarzenia. Nie ma wątpliwości, że Festiwal Ratha Yatra jest wydarzeniem szczególnym. Jednak, żeby odbył się festiwal potrzebny jest wóz, dzięki któremu Bóstwa Śri Śri Jaganatha, Baladevy i Subhadry mogą poruszać się w kolorowej procesji dając swój darszan wszystkim przybyłym gościom festiwalu.

buduemy wóz dla pana jagannatha

W tym miejscu można zadać pytanie:

Po co budować wóz dla Pana Jagannatha, przecież wóz jest i od wielu lat jest używany na Festiwalu Ratha Yatra we Wrocławiu?

Za inicjatywą budowy wozu przemawia wiele kwestii, o oto pokrótce przedstawiamy najważniejsze z nich:

1.Koszt transportu wozu z bazy Viva Kultury (okolice Warszawy) do Wrocławia – średnio coroczny koszt transportu wozu z bazy Viva Kultury do Wrocławia waha się w granicach od 5 – 6,5 tysiąca złotych. Łatwo wyliczyć, że mnożąc tą sumę przez 5, czyli tyle ile razy już był transportowany (festiwal Ratha Yatra we Wrocławiu organizowany jest już 5 lat z rzędu), otrzymujemy dość sporą sumę wydaną bezpowrotnie. Organizatorzy Ratha Yatry pragną, by ten festiwal wpisał się na stałe w koloryt imprez organizowanych we Wrocławiu i nie tylko o tym w następnym punkcie) i dlatego posiadanie takiego wozu może znaczenie ułatwić logistyczną organizację festiwalu. Dodatkowo daleki coroczny transport ok.800 km (trasa w dwie strony) mocno wpływa na zużywanie się pożyczonego wozu, który nie jest przystosowany do przewozu na takich trasach. Sytuacja ta może ostatecznie doprowadzić do momentu, że nie będzie co pożyczać (już w tym roku były kłopoty techniczne z funkcjonowaniem wozu). Więc jak widać budowa wozu staje się koniecznością, jeśli Festiwal Ratha Yatra ma się odbywać w tej formie, do której jesteśmy wszyscy przyzwyczajeni.

2. Obniżenie kosztów festiwalu – budżet festiwalu Ratha Yatra np. w 2012 roku wyniósł20 235,43 pln, a jak wynika z kwestii zawartych w powyższym punkcie, transport wozu to koszt w granicach 5 – 6,5 tysiąca złotych, więc jest to ponad 25 % całego budżetu festiwalowego. Posiadanie własnego wozu obniżyłoby w znaczący sposób koszty festiwalu lub dałoby możliwość wykorzystania obecnie zużywanych środków na transport wozu do wzbogacenia programu artystycznego.

3. Niezależność dotycząca terminu Festiwalu – Obecnie Festiwal Ratha Yatra jest mocno ograniczony terminami wynikającymi z kwestii dostępności wozu. Praktycznie od drugiej płowy czerwca do końca sierpnia, wóz wykorzystywany jest przez Festiwal Indii, będący jego właścicielami. Korzystanie z wozu możliwe jest tylko dzięki uprzejmości wspomnianego Festiwalu Indii, ale tylko w określonym czasie. Posiadanie własnego wozu da możliwość zaplanowania najbardziej optymalnej daty na festiwal.

4. Możliwość organizowania festiwalu Ratha Yatra nie tylko we Wrocławiu – Ten argument daje szansę, której do tej pory nie było. Festiwal Ratha Yatra może rozprzestrzenić się na różne miasta w Polsce, by Pan Kryszna w formie Bóstw Jagannath, Baladeva i Subhadra mógł dawać więcej łaski. Wszędzie tam, gdzie są duże społeczności bhaktów można będzie organizować festiwal Ratha Yatra. Wóz będzie miał swojego opiekuna, którym będzie Dvarakacyuta Prabhu jako główny pomysłodawca i inicjator akcji budowy wozu zobowiązuje się on do tego, by dbać o konserwację wozu, utrzymanie go w należytych warunkach itd. Dvarakcyuta jest osobą bardzo sumienną więc wszyscy, którzy wesprą akcję budowy tego wozu mogą być pewni, że będzie to wóz na lata.

5. Wóz Pana Jagannatha będzie bardziej przystosowany do transportu – konstrukcyjnie wóz przystosowany będzie do przewozu na auto lawecie lub przyczepie – typu auto laweta. Do transportu nie potrzebne będzie jak dotychczas ciężarowe auto, wystarczy auto dostawcze typu Mercedes Sprinter. Znacząco obniży to koszty transportu i da możliwość łatwiejszego dojazdu do miejsc planowanego festiwalu.

Poza tymi pięcioma argumentami jest jeszcze wiele innych pomniejszych kwestii odpowiadających na pytanie, po co budować Wóż dla Pana Jagannatha. Jednym z nich jest to, iż otwierają się nowe możliwości rozwoju festiwalu Ratha Yatra w Polsce (nowe miejsca festiwalowe). To powinno być dla nas wszystkich inspiracją do wsparcia tej inicjatywy, jaką jest Budowa Wozu dla Pana Jagannatha, dzięki któremu wszyscy będziemy mieli większe możliwości do szerzenia chwał Najwyższego Pana.

II. Projekt i główny wykonawca Wozu dla Pana Jagannatha

1 Projekt Wozu dla Pana Jagannatha

Głównym założeniem przedsięwzięcia, jakim jest budowa Wozu dla Pana Jagannatha jest to, by wóz od początku do końca został zbudowany w sposób profesjonalny. Budowa obecnego wozu opiera się na projekcie wozu, który został zbudowany w USA (GALERIA NR 1 https://www.facebook.com/media/set/?set=a.563220293773111.1073741829.560659214029219&type=1).

Mając jednak na uwadze kwestie logistyczne (transportowanie wozu) oraz wymagania kapłanów, którzy podczas festiwalu Ratha Yatra przeprowadzają na wozie różne ceremonie dla przyjemności Najwyższego Pana i pomyślności wszystkich przybyłych gości, wprowadzone zostały do projektu pewne zmiany, które mają zwiększyć funkcjonalność wozu.

Dla przykładu cały układ kierowniczy wraz z miejscem dla kierowcy został umieszczony w nowym projekcie pod platformą wozu (tak jak jest w przypadku wozu Viva Kultury). Daje to optymalnie więcej miejsca dla kapłanów przy wykorzystaniu mniejszej przestrzeni. Podobnych kwestii technicznych jest więcej, ale to co najważniejsze, przy projekcie uwzględnione zostały takie kwestie jak:

  • niezależna instalacja elektryczna (w tym gniazdka elektryczne np. do podłączenia nagłośnienia lub oświetlenia kopuły lub ołtarza)
  • niezależne źródło prądu – profesjonalny generator prądu (generator marki Subaru został już podarowany na użytek wozu przez bhaktę Kacpra – rynkowa wartość tego generatora to suma ok. 7 000 PLN )
  • Wóz wyposażony będzie w hydrauliczne hamulce tarczowe
  • profesjonalny układ kierowniczy
  • teleskopowo składany maszt kopuły
  • Koła wozu będą metalowe, z elementami ręcznie wkłutymi, imitujące koła drewniane. Dla komfortu jazdy będą one posiadały obręcze gumowe.

Przybliżone wymiary wozu:

– Wóz będzie miał ponad 2 metry szerokości i 4,5 metra długości

  • koła będą miały średnicę ok. 1,1 metra
  • kopuła będzie miała 3 metry wysokości

Tak mniej więcej gabarytowo przedstawia się ten wóz.

Przedstawione zostały tylko najważniejsze kwestie związane z projektem w celu uniknięcia niekoniecznie przyjaznej i zrozumiałej dla każdego fachowej nomenklatury konstrukcyjnej. Jeśli ktoś miałby bardziej szczegółowe pytania dotyczące kwestii tego projektu, proszony jest o kontakt z Dvarakacytą Prabhu, który jest w kontakcie z głównym konstruktorem, Panem Markiem Szymańskim.

2 Główny wykonawca Wozu dla Pana Jagannatha

Dochodząc do kwestii konstrukcyjnych, wielu z czytających ten tekst zastanawia się, kim jest główny wykonawca tego projektu i być może zadaje sobie pytanie:

Co sprawiło, że to właśnie ta osoba została wybrana na głównego wykonawcę?

Głównym wykonawcą projektu jest Pan Marek Szymański, który na co dzień jest profesjonalnym producentem powozów konnych (zdjęcia jego powozów można obejrzeć w GALERII NR.2 https://www.facebook.com/media/set/?set=a.563208850440922.1073741828.560659214029219&type=3) Firma Pana Marka mieści się w Koralewie blisko Gostynia. Pan Marek od blisko 20 lat produkuje powozy konne na zamówienia osób z rożnych części świata. Ma udokumentowane, że wyprodukował ponad 250 wozów rożnego typu. Jest on również producentem kół metalowych(koła są na zdjęciach w  GALERII NR.2 do której link został podany powyżej).

Przy wyborze głównego wykonawcy wzięte pod uwagę zostały następujące kwestie:

  • profesjonalizm wynikający z dużego doświadczenia przy realizacji zamówień
  • zawodowe podejście do tematu – m.in. każdy zbudowany element wozu będzie posiadał certyfikat potwierdzający jego bezpieczeństwo
  • profesjonalizm wykonania powierzonych projektów (Dvarakacyuta spotkał się z Panem Markiem, był u niego w firmie i oglądał wykonane przez niego projekty)
  • doświadczenie w budowie nietypowych wozów (Pan Marek budował m.in. platformę jezdną na Oktoberfest w Niemczech, więc nie obce są mu wyzwania konstruktorskie)
  • zaplecze techniczne potrzebne do wykonania Wozu dla Pana Jagannatha
  • przystępność cenowa
  • i to co chyba najważniejsze, chęć współpracy i otwartość na nowe wyzwania.

Poszukiwania głównego wykonawcy trwały kilka miesięcy, mając na względzie wymienione powyżej kwestie. Na początku grudnia 2013 roku Dvarakacyuta Prabhu spotkał się z Panem Markiem Szymański, przedstawiając mu wstępną wizję wozu. Pan Marek okazał się osobą bardzo profesjonalnie podchodzącą do swojej pracy, poprosił o materiały tj. zdjęcia wozów, filmy z Ratha Yatr (i wiele innych materiałów pomocniczych). Zbierając to wszystko w całość po dogłębnej analizie trwającej ok. tygodnia, Pan Marek zgodził się podjąć wyzwanie, jakim jest budowa wozu dla Pana Jagannatha i przesłał wstępny kosztorys Wozu ( szczegóły kosztorysu pod tym linkiem: https://www.facebook.com/notes/budujemy-w%C3%B3z-na-ratha-yatr%C4%99/iiikosztorys-i-pomys%C5%82y-na-sfinansowanie-wozu-dla-pana-jagannatha/563229667105507 )

III.Kosztorys i pomysły na sfinansowanie Wozu dla Pana Jagannatha

1 Kosztorys:

Jednym z najważniejszych punktów dotyczących kwestii powstawania Wozu dla Pana Jagannatha jest to, by był to wóz profesjonalny, funkcjonalny, wykonany z dobrych materiałów, tak by mógł służyć Panu Jagannathowi wiele lat. Pragnieniem Śrila Prabhupada było to by wielbiciele Kryszny do służby oddania używali rzeczy tak dobrych, jak to tylko możliwe, więc i w tym przypadku nie może być inaczej.

Oto wstępny kosztorys, który przedstawił główny wykonawca wozu Pan Marek Szymański (cena każdej części zawiera tzw. „robociznę” – roboczogodziny potrzebne na wykonanie każdego poszczególnego elementu wozu):

  • 4 koła wozu – 2800 – 3000 PLN
  • układ kierowniczy – 2300 – 2500 PLN
  • układ hamulcowy – 1000 PLN
  • platforma – ok 7000 PLN
  • dwie osie wraz z dodatkowymi elementami – 1500 PLN
  • piasty – 500 PLN
  • konstrukcja balkonów wysuwane lub składane –2500 – 2700 PLN
  • elementy drewniane (balustrady, poręcze, tralki itd) – ok. 4000 PLN
  • hydrauliczny maszt pod kopułą namiotu z osprzętem – ok.1000 PLN
  • instalacja elektryczna – 500 PLN
  • namiot kopuły – 3500 PLN (tym elementem zajmie się profesjonalna firma)
  • czakram na kopułę – 300 PLN
  • malowanie proszkowe – 2500 PLN

Po zsumowaniu wszystkiego budżet zamyka się sumą około 30 000 PLN.

Wydawać by się mogło, że kwota ta jest dużą, ale czy jest tak na pewno?

Przyjrzyjmy się faktom. Co roku na transport wozu wydawane jest od 5 – 6,5 tysiąca złotych, ta suma od 5 lat wydawana jest bezpowrotnie, jest to koszt festiwalu. Wystarczy proste równanie matematyczne by zrozumieć, że w ciągu 5 lat wydana została suma, która umożliwiłaby sfinansowanie praktycznie całego Wozu. Jeśli w Polsce byłoby 300 wielbicieli Kryszny, a jest nas raczej znacznie więcej i każdy wsparłby ten projekt sumą 100 PLN, kwestia wozu zostałaby zamknięta.

Jest to duża inwestycja, ale otwiera ona wiele możliwości zadowolenia Najwyższego Pana poprzez szerzenie Jego chwał.

2. Pomysły na sfinansowanie Wozu dla Pana Jagannatha

Najprostszym pomysłem na „połknięcie” tej inwestycji jest podzielenie jej na kawałki, by była łatwiejsza do „przełknięcia” i tutaj chcielibyśmy przedstawić trzy sposoby na to „połknięcie”.

Sposób nr 1

Jest to sposób dla osób, które lubią „połykać” większe części całości 🙂

Naszym pomysłem jest to, by poszczególne osoby lub grupy osób sfinansowały dla Pana Jagannatha poszczególne części wozu, które zostały wycenione w kosztorysie powyżej. Np. ktoś mógłby sfinansować koło, hamulce, instalację elektryczną itd. do Wozu dla Pana Jagannatha. Jest to bardzo personalne podejście do całości inwestycji, konkretne części od konkretnych osób.

Sposób nr 2

BANKNOTY PANA JAGANNATHA

Jesteśmy w końcowej fazie przygotowań BANKNOTÓW PANA JAGANNATHA o wartości 20 PLN, 50 PLN oraz 100 PLN. Jest to waluta pamiątkowa, z której sprzedaży cały dochód będzie przeznaczony na budowę wozu. Każdy banknot będzie miał niepowtarzalny numer i będzie zawierał informację na temat tego, kto go wykupił. Liczymy, że społeczność wielbicieli odpowie na tę formę dotowania Wozu dla Pana Jagannatha w entuzjastyczny sposób.

Sposób nr 3

To sposób tradycyjny i chyba najbardziej popularny, jest to po prostu wsparcie poprzez wpłatę na konto.

TABLICA PAMIĄTKOWA

Na Wozie planujemy umieścić tablicę pamiątkową, na której znajdzie się 20 sponsorów, którzy włożyli największy wkład w budowę Wozu.

Którykolwiek ze sposobów nie wybierzemy, to wspierając tą inicjatywę, jaką jest budowa Wozu dla Pana Jagannatha powinniśmy wiedzieć, że jest to inwestycja na lata. Gdy ktokolwiek z przybyłych na Festiwal Ratha Yatra gości bierze udział w procesji Bóstw, staje się on bardzo drogi Panu Śri Krysznie. Duchowe profity idą automatycznie do tych, którzy umożliwili tą sytuację, a niewątpliwie wszyscy, którzy sfinansowali budowę wozu, raz że stworzyli możliwość szerzenia chwał Pana Kryszny, co nigdy nie zostanie zapomniane, oraz dali możliwość by żywe istotowy zaangażowały się w służbę oddania dla Najwyższego Pana. Jak widać wszyscy mamy szansę zdobycia extra wieloletnich błogosławieństw Pana Kryszny, a co najważniejsze możemy wspólnie zrobić to po raz kolejny- udowodnić, że niemożliwe pochodzi ze słowika głupców.

3. Raportowanie wyników finansowych i etapów budowy wozu na bieżąco

Każdy będzie mógł mieć bezpośredni dostęp do stanu finansowego akcji zbierania dotacji na wóz.

Będziemy też na bieżąco informować o tym, na jakim poziomie obecnie jest budowa wozu, wszystko będzie uzupełniane na bieżąco. Informacje te będziemy umieszczać na stronie Harinam.pl oraz na powstałym specjalnie do tej akcji profilu na Facebooku. Jeśli ktoś będzie miał takie życzenie, to będzie informowany o postępach w budowie wozu oraz o stanie konta przeznaczonego na budowę wozu.

Poniżej podajemy numer konta dla wszystkich pragnących wesprzeć tą niezwykłą inicjatywę:

Dariusz Klecko

Nr konta 79 1090 2109 0000 0005 5001 4808

w tytule wpłaty proszę wpisać:

Wóz dla Pana Jagannatha

Zostaw komentarz