Odwiedzanie świątyń, pielgrzymowanie oraz udział w festiwalach religijnych to najpopularniejsze przejawy pobożności wśród mieszkańców Indii. Choć hinduizm dzieli się na wiele odłamów religijnych i szkół filozoficznych – pielgrzymki do świętych miejsc łączą wszystkich wyznawców. Przez cały rok w różnych regionach kraju odbywa się tysiące festiwali religijnych. Te mniejsze przyciągają tylko lokalnych wyznawców, te większe (często posiadające tysiącletnie tradycje), tysiące, a czasem miliony pielgrzymów z całych Indii.
Zaproszenie na X edycję festiwalu:
Zaproszenie na IX edycję festiwalu:
Zaproszenie na VIII edycję festiwalu:
RATHA YATRA- Festiwal Wozów Najstarsza parada uliczna świata
Miasto Puri (stan Orrisa we wschodnich Indiach) słynie ze swojej starożytnej świątyni i rezydujących w niej Bóstw zwanych Dżagannath (Pan Wszechświata). Są to 3 figury o dość nietypowych kształtach, przedstawiające Krysznę, jego brata Baladewę oraz siostrę Subhadrę.
Legenda głosi, że posągi Dżagannath wykonał mityczny rzeźbiarz bogów Wiśwakarma na prośbę Indradjumny – króla Orissy. Rzeźbiarz zastrzegł jednak, że nikt nie może zobaczyć figur do czasu kiedy będą w pełni gotowe. Niecierpliwy król złamał zakaz i kiedy wszedł do pracowni Wiśwakarmy, rzeźbiarz zniknął zostawiając tylko wstępnie ociosane kloce drewna. Król Indradjumna- wielki wielbiciel Kryszny, poprosił o pomalowanie niedokończonych figur i umieścił je w wybudowanej dla nich świątyni, gdzie w takiej formie, czczone są przez tysiąclecia do dziś.
W czasie hinduskiego miesiąca aszadha (przełom czerwca i lipca) w Puri mają miejsce wielkie religijne uroczystości. Ich kulminacją jest Ratha Jatra – ceremonia podczas, której Bóstwa Dżaganath opuszczają wnętrze świątyni i umieszczone na specjalnych wozach przewożone są w barwnej procesji po ulicach miasta.
Wozy- nazywane często ruchomymi świątyniami- przygotowywane są przez lokalnych wyznawców całe miesiące przed uroczystością. Koła i cała konstrukcja wykonane są z litego drewna, bogato rzeźbionego, a kopuły (dochodzące do 15 metrów wysokości) pokrywa się ręcznie ozdabianymi kapami w kolorach charakterystycznych dla regionu Orissy – czerwonym, granatowym i żółtym. Wewnętrzne sanktuarium wozu dekorowane jest tysiącami girland ze świeżych kwiatów oraz liśćmi z drzew bananowych.
Te, ważące wiele ton pojazdy, nie mają żadnego napędu mechanicznego. Ciągnione są na wielkich linach przez setki tysięcy pielgrzymów przybyłych specjalnie na uroczystość. Uznają oni udział w Ratha Jatrze za akt religijny, który oczyszcza duszę z reakcji grzechów popełnionych przez cały rok. Paradzie towarzyszy śpiew i taniec, rytmiczny odgłos wielkich bębnów oraz przepiękny dźwięk grających muszli w które dmą kapłani, rozrzuca się kwiaty oraz rozdaje pożywienie. W uroczystościach zawsze bierze udział monarcha Orissy, który na znak pokory wobec Bóstwa zamiata drogę przed wozami miotłą na złotym kiju.
Hindusi mieszkający poza Indiami przenieśli tradycję Festiwalu Ratha Jatra na ulice zachodnich miast. Wielkie wozy z replikami posągów Dżaganath pojawiły się na ulicach Rzymu, Paryża, Brukseli, Londynu, Durbanu, Nowego Yorku czy San Francisco.